13.4 mio. kr. til udvikling af systemløsninger i Syddanmark inden for energiområdet

Green Tech Center har sammen med CLEAN, Erhvervsakademiet Lillebælt, VIA University College, TREFOR, Convia og IDEA Entrepreneurship Centre fået midler af Den Europæiske Regionalfond og Region Syddanmark til at udvikle systemløsninger i energiområdet.

Danmark har et stort potentiale for at eksportere systemløsninger, men der er mange udfordringer forbundet med at udvikle systemløsninger. Det er netop her projektet ”Smart Energy to market” har sit fokus.

Projektet ”Smart Energy to market” ønsker at skabe vækst og øget eksport blandt energiteknologi-virksomheder, ved at udvikle systemløsninger i tæt dialog med kunderne. Udviklingen af løsninger vil tage udgangspunkt i de energiudfordringer energiforbrugende virksomheder i f.eks. Green Tech Centers Energilaug står over for.

En af udfordringerne er implementeringen af nye innovative energispare løsninger til storkunder som produktionsfabrikker, kølehuse, detailhandlere, kontorhuse m.v. er komplekse og vi ser derfor alt for få implementeringer i Danmark og udlandet ift. potentialet.

En kundeløsning indebærer oftest en kombination af flere teknologier/produkter for at løse udfordringen for kunden. Dette skal beskrives, hvilket den enkelte teknologi leverandør sjælden har viden til, eller ikke ønsker at investere tid i. Specielt nye innovative teknologier/produkter er særlig udsat.

Forudsætningerne for at kunden kan vurdere investeringen kræver flere ting som ikke findes i dag, men som projektet vil dokumentere: en ”garanti” for at effekttallene og investeringsniveauet kan holde så pay-back på investeringen holder, en samlet garanti/service aftale for efterfølgende drift/service af systemløsningen og en finansiering af investeringen til fornuftige vilkår for kunden.

Vi forventer at effekten bliver:

• 35 nye innovative virksomheder
  • En omsætning på 17,5 mio. kr. i projektperioden og 120 mio. kr. fem år efter projektet er afsluttet
  • En anslået øget eksport på 10,5 mio. kr. i projektperioden og 80 mio. kr. efter fem år efter projektet er afsluttet
  • 20 nye jobs i projektperioden og 80 fem år efter projekt er afsluttet

Insero Horsens, CASA og Lysholt Erhverv står bag det Green Tech Center, som har fokus på udvikling, demonstration og test af nye, grønne energiteknologier for skabelse af arbejdspladser.

Den Erupaeiske Union              Syddansk Vaekstforum